Det gröna kemiföretaget Sekab har anställt Anna Svedberg som Head of Innovation för att leda företagets utvecklingsarbete mot nya samarbeten och nästa generations gröna kemikalier.

Sekab är som det gröna alternativet i kemibranschen på stark frammarsch. Företaget ser stora möjligheter att ytterligare flytta fram positionerna och ännu tydligare ta rollen som tankeledare i omställningen av kemibranschen och hela tillverkningsindustrin.

Sekabs avdelning för forskning och utveckling är ett strategiskt viktigt område för att växa framåt med nya satsningar och nya samarbeten.

– Sekabs forskning och utveckling ska gå hand i hand med verksamheten som varje dag bedrivs i fabriken. Gröna kemikalier är avgörande för omställningen och vår kunskap efterfrågas. Ett exempel: när Polestar ska göra en helt klimatneutral bil vänder de sig till Sekab. Med Anna Svedbergs djupa kunnande och goda ledarskap kommer vi att ta ytterligare steg framåt, säger Emil Källström, vd på Sekab.

Anna Svedberg har lång erfarenhet av att arbeta i gränslandet mellan akademi och industri. Hon är adjungerad professor i kemiteknik vid Mittuniversitet och har tidigare bland annat arbetat som forskningschef på MoRe Research. Närmast kommer hon från Domsjö Fabriker där hon varit CTO.

– Möjligheten att få jobba med konkret utveckling som kan göra skillnad på riktigt lockar med Sekab. Hela verksamheten är byggd på ett djupt kunnande, vilket ger oss en fantastisk bas att stå på när vi bygger vidare och utmanar den kemiindustri som ännu inte är säker på hur den ska ta sig ur sina fossila hjulspår, säger Anna Svedberg.

Anna Svedberg börjar på Sekab idag den 2 maj.

För mer information:

Emil Källström, vd, 070-818 17 43