Under onsdagen tog Karin Söderberg från Örnsköldsviks sjukhus emot den första dunken handsprit, som överlämnades av kemi- och cleantechföretaget Sekabs vd Tomas Nilsson. Handspriten är gjord på skogsetanol från Domsjö Fabriker. Inom en–två veckor kommer Sekab att ha producerat 65 000 liter.

– Här i Örnsköldsvik har vi en hundraårig erfarenhet av att förädla etanol och självklart vill vi hjälpa till att producera handsprit till sjukvården i detta akuta läge, säger Tomas Nilsson, vd på Sekab.

Tomas Nilsson överlämnar handsprit till Karin Söderberg från Örnsköldsviks sjukhus.

I början av förra veckan fick Sekab många förfrågningar om handsprit, bland annat från Örnsköldsviks sjukhus. Då påbörjade Sekab arbetet med att ställa om en del produktionen och börja tillverka handsprit till sjukvården, som ett led i bekämpningen av coronautbrottet. Under onsdagen kunde Tomas Nilsson från Sekab lämna över den första dunken handsprit till Karin Söderberg, stabschef på Örnsköldsviks sjukhus i samband med coronautbrottet.

– Det är fantastiskt att se vilken vilja det finns från företag, organisationer och privatpersoner att hjälpa till i krisen. Och jag är väldigt stolt över det snabba agerande från våra medarbetare, som gjort att vi på så här kort tid lyckats få fram handsprit till vården, säger Tomas Nilsson.

Handspriten är närproducerad och tillverkad av skogsetanol från bioraffinaderiet Domsjö Fabriker i Örnsköldsvik.

Pressbilder
Pressbild på när Tomas Nilsson överlämnar en dunk med handsprit till Karin Söderberg finns  här.

För mer information, kontakta gärna:
Kristina Nilsson, kommunikationschef, Sekab Biofuels & Chemicals, 070‑274 99 01, kristina.nilsson@sekab.com